- Przedmowa – Antonina Kłoskowska
- Od Autorów
- Część I. Rozważania wstępne – język i kultura
- Rozdział 1. Zjawiska semiotyczne a kultura
- Wstęp. Punkt wyjścia pracy
- Interakcyjna teoria społeczeństwa. Interakcja a komunikacja
- Problematyka znaku i komunikacji we współczesnej humanistyce
- Dwie koncepcje znakowości zjawisk kulturowych
- Strukturalne i pragmatyczne ujęcie znaku
- Określenie oznaki i znaku
- Sposoby analizy i interpretacji znaków
- Rozdział 2. Lingwistyczna koncepcja języka
- Określenie języka
- Specyfika znaku słownego, język a inne ludzkie systemy semiotyczne
- «Langue» i «parole» w ujęciu de Saussure’a
- Recepcja koncepcji de Saussure’a na gruncie językoznawczym
- Problem społecznego uwarunkowania języka w innych koncepcjach lingwistycznych
- Część II. Model socjologii języka
- Rozdział 3. Odmiany językowe i ich społeczne uwarunkowania
- Wstęp
- Społeczność językowa i jej językowy repertuar
- Zróżnicowanie repertuaru językowego i sposoby jego analiz
- Odmiany repertuaru językowego
- Język standardowy. Odmiany repertuaru w świadomości społecznej
- Rozdział 4. Struktura aktu komunikacji językowej
- Zmienność idiolektu, nabywanie kompetencji socjolingwistycznej
- Model aktu komunikacji językowej
- Wariant funkcjonalny
- Model socjologiczny a model językoznawczy
- Rozdział 5. Niektóre aspekty zachowań językowych
- Język jako wskaźnik pozycji społecznej
- Potencjał językowy i jego realizacja w konkretnej sytuacji społecznej
- Część III. Społeczne uwarunkowania mowy jednostkowej
- Rozdział 6. Mowa jednostki z punktu widzenia socjologii
- Koncepcja idiolektu w językoznawstwie strukturalnym
- Społeczno-kulturowe uwarunkowania mowy jednostkowej: koncepcja socjolektu
- Układy kultury a socjolekt
- Rozdział 7. Aspekty indywidualizacji mowy jednostkowej
- Rozdział 8. Próba empirycznego ujęcia niektórych aspektów socjolektu
- Zbiorowość badana i racje jej wyboru
- Test wyrażeń wieloznacznych jako technika badania
- Rezultaty badań testowych
- Metody rozwiązywania zadania testowego a wyniki uzyskiwane przez badanych
- Zróżnicowanie środowiskowe pod względem kierunku wyboru znaczeń cząstkowych
- Część IV. Międzygrupowe zróżnicowanie wzorów używania języka
- Rozdział 9. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina
- Wstęp. Punkt wyjścia i ogólny model wyjaśniania teorii
- Psychologiczno-językowa charakterystyka klasy średniej i klasy robotniczej. Język publiczny i język formalny
- Pierwsza wersja teorii Bernsteina – uzupełnienia i uwagi krytyczne
- Przyczyny niepowodzeń szkolnych. Koncepcja Bernsteina a teoria „upośledzenia językowego”
- Poglądy Bernsteina na tle wybranych teorii socjologicznych
- Kod ograniczony i kod rozwinięty. Pojęcie przewidywalności
- Uniwersalność i partykularność znaczenia
- Kod w rozumieniu Bernsteina a opozycja odmiana–wariant
- Bernsteinowska koncepcja rodziny i procesów socjalizacji
- Próba ostatecznej interpretacji koncepcji dwóch kodów
- Rozdział 10. Próba empirycznej weryfikacji hipotezy dwóch kodów
- Koncepcja Bernsteina jako podstawa teoretyczna badań
- Opis próbki i ogólnego schematu badań
- Inteligencja werbalna i niewerbalna a pochodzenie społeczne
- Próba analizy języka pisanego
- Zróżnicowanie wzorów mowy – badanie języka mówionego
- Zakończenie
- Bibliografia ogólna
- Bibliografia socjolingwistyczna
Psychologiczno-językowa charakterystyka klasy średniej i klasy robotniczej. Język publiczny i język formalny
Z książki można korzystać jedynie w ramach ustawowych swobód użytkownika, takich jak określone w przepisach o dozwolonym użytku