1. Przedmowa – Antonina Kłoskowska
  2. Od Autorów
  3. Część I. Rozważania wstępne – język i kultura
  4. Rozdział 1. Zjawiska semiotyczne a kultura
  5. Wstęp. Punkt wyjścia pracy
  6. Interakcyjna teoria społeczeństwa. Interakcja a komunikacja
  7. Problematyka znaku i komunikacji we współczesnej humanistyce
  8. Dwie koncepcje znakowości zjawisk kulturowych
  9. Strukturalne i pragmatyczne ujęcie znaku
  10. Określenie oznaki i znaku
  11. Sposoby analizy i interpretacji znaków
  12. Rozdział 2. Lingwistyczna koncepcja języka
  13. Określenie języka
  14. Specyfika znaku słownego, język a inne ludzkie systemy semiotyczne
  15. «Langue» i «parole» w ujęciu de Saussure’a
  16. Recepcja koncepcji de Saussure’a na gruncie językoznawczym
  17. Problem społecznego uwarunkowania języka w innych koncepcjach lingwistycznych
  18. Część II. Model socjologii języka
  19. Rozdział 3. Odmiany językowe i ich społeczne uwarunkowania
  20. Wstęp
  21. Społeczność językowa i jej językowy repertuar
  22. Zróżnicowanie repertuaru językowego i sposoby jego analiz
  23. Odmiany repertuaru językowego
  24. Język standardowy. Odmiany repertuaru w świadomości społecznej
  25. Rozdział 4. Struktura aktu komunikacji językowej
  26. Zmienność idiolektu, nabywanie kompetencji socjolingwistycznej
  27. Model aktu komunikacji językowej
  28. Wariant funkcjonalny
  29. Model socjologiczny a model językoznawczy
  30. Rozdział 5. Niektóre aspekty zachowań językowych
  31. Język jako wskaźnik pozycji społecznej
  32. Potencjał językowy i jego realizacja w konkretnej sytuacji społecznej
  33. Część III. Społeczne uwarunkowania mowy jednostkowej
  34. Rozdział 6. Mowa jednostki z punktu widzenia socjologii
  35. Koncepcja idiolektu w językoznawstwie strukturalnym
  36. Społeczno-kulturowe uwarunkowania mowy jednostkowej: koncepcja socjolektu
  37. Układy kultury a socjolekt
  38. Rozdział 7. Aspekty indywidualizacji mowy jednostkowej
  39. Rozdział 8. Próba empirycznego ujęcia niektórych aspektów socjolektu
  40. Zbiorowość badana i racje jej wyboru
  41. Test wyrażeń wieloznacznych jako technika badania
  42. Rezultaty badań testowych
  43. Metody rozwiązywania zadania testowego a wyniki uzyskiwane przez badanych
  44. Zróżnicowanie środowiskowe pod względem kierunku wyboru znaczeń cząstkowych
  45. Część IV. Międzygrupowe zróżnicowanie wzorów używania języka
  46. Rozdział 9. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina
  47. Wstęp. Punkt wyjścia i ogólny model wyjaśniania teorii
  48. Psychologiczno-językowa charakterystyka klasy średniej i klasy robotniczej. Język publiczny i język formalny
  49. Pierwsza wersja teorii Bernsteina – uzupełnienia i uwagi krytyczne
  50. Przyczyny niepowodzeń szkolnych. Koncepcja Bernsteina a teoria „upośledzenia językowego”
  51. Poglądy Bernsteina na tle wybranych teorii socjologicznych
  52. Kod ograniczony i kod rozwinięty. Pojęcie przewidywalności
  53. Uniwersalność i partykularność znaczenia
  54. Kod w rozumieniu Bernsteina a opozycja odmiana–wariant
  55. Bernsteinowska koncepcja rodziny i procesów socjalizacji
  56. Próba ostatecznej interpretacji koncepcji dwóch kodów
  57. Rozdział 10. Próba empirycznej weryfikacji hipotezy dwóch kodów
  58. Koncepcja Bernsteina jako podstawa teoretyczna badań
  59. Opis próbki i ogólnego schematu badań
  60. Inteligencja werbalna i niewerbalna a pochodzenie społeczne
  61. Próba analizy języka pisanego
  62. Zróżnicowanie wzorów mowy – badanie języka mówionego
  63. Zakończenie
  64. Bibliografia ogólna
  65. Bibliografia socjolingwistyczna

Przedmowa – Antonina Kłoskowska


0003 0004 0005


Z książki można korzystać jedynie w ramach ustawowych swobód użytkownika, takich jak określone w przepisach o dozwolonym użytku