Zbiory
>
O inteligencji człowieka
w tej książce
w zbiorach
METADANE
SPIS TREŚCI
Od Autora
Wstęp
1. Co to jest inteligencja?
2. Strukturalne teorie inteligencji
Hierarchiczne teorie inteligencji
Teorie oparte na koncepcji czynników równorzędnych
Zalety i wady strukturalnych teorii inteligencji
3. Rozwojowe teorie inteligencji
Model rozwojowy w teoriach czynnikowych
Teoria rozwoju inteligencji według Piageta
4. Teoria działania jako podstawa koncepcji zdolności umysłowych
Zdolności jako wynik działania
Doświadczenie społeczno-historyczne jako źródło zdolności specyficznie ludzkich
Krytycznie o teoriach zdolności Tiepłowa i Leontiewa
5. Inteligencja – z punktu widzenia teorii informacji
Różnice indywidualne w zdolności przetwarzania informacji a psychometryczne zdolności umysłowe
Inteligencja jako zespół składników przetwarzania informacji
6. Fizjologiczne podstawy inteligencji
Inteligencja a spontaniczna czynność bioelektryczna mózgu
Potencjały wywołane a inteligencja
7. Czy inteligencję można mierzyć?
Skala Inteligencji Bineta-Simona jako miara wieku umysłowego
Iloraz inteligencji w ujęciu tradycyjnym
Dewiacyjny iloraz inteligencji
Czym jest iloraz inteligencji?
8. Testy stosowane do pomiaru inteligencji
Ogólne zasady konstrukcji testów
Indywidualne testy inteligencji
Grupowe testy inteligencji
9. Kontrowersje wokół testów inteligencji
Czy pomiar inteligencji na podstawie testów jest trafny?
Konsekwencje społeczne testowego pomiaru inteligencji
10. Czy różnice w inteligencji są dziedziczone?
Interakcja genotypu i środowiska w determinowaniu różnic w inteligencji
Na jakiej podstawie wnioskujemy o roli czynnika genetycznego
Próba ilościowego określenia udziału genotypu w różnicowaniu inteligencji
Dziedziczność i środowisko jako równie ważne źródła różnic indywidualnych w inteligencji
11. Rola wychowania i kształcenia w determinowaniu różnic w inteligencji
Czy kompensacyjne programy wychowania wpływają na rozwój inteligencji?
Czy wykształcenie współdeterminuje rozwój inteligencji?
Inteligencja a uczenie się
Związek między inteligencją a osiągnięciami szkolnymi
12. Wybitne zdolności i upośledzenie umysłowe – dwa bieguny inteligencji
Charakterystyka ilorazu inteligencji na podstawie krzywej rozkładu normalnego
Wybitne zdolności umysłowe: możliwości i ich urzeczywistnienie
Upośledzenie umysłowe jako kategoria ilorazu inteligencji
Przypisy
Konsekwencje społeczne testowego pomiaru inteligencji
Książka jest dostępna na licencji
Uznanie autorstwa 3.0 Polska