1. Od Autora
  2. Wstęp
  3. 1. Co to jest inteligencja?
  4. 2. Strukturalne teorie inteligencji
  5. Hierarchiczne teorie inteligencji
  6. Teorie oparte na koncepcji czynników równorzędnych
  7. Zalety i wady strukturalnych teorii inteligencji
  8. 3. Rozwojowe teorie inteligencji
  9. Model rozwojowy w teoriach czynnikowych
  10. Teoria rozwoju inteligencji według Piageta
  11. 4. Teoria działania jako podstawa koncepcji zdolności umysłowych
  12. Zdolności jako wynik działania
  13. Doświadczenie społeczno-historyczne jako źródło zdolności specyficznie ludzkich
  14. Krytycznie o teoriach zdolności Tiepłowa i Leontiewa
  15. 5. Inteligencja – z punktu widzenia teorii informacji
  16. Różnice indywidualne w zdolności przetwarzania informacji a psychometryczne zdolności umysłowe
  17. Inteligencja jako zespół składników przetwarzania informacji
  18. 6. Fizjologiczne podstawy inteligencji
  19. Inteligencja a spontaniczna czynność bioelektryczna mózgu
  20. Potencjały wywołane a inteligencja
  21. 7. Czy inteligencję można mierzyć?
  22. Skala Inteligencji Bineta-Simona jako miara wieku umysłowego
  23. Iloraz inteligencji w ujęciu tradycyjnym
  24. Dewiacyjny iloraz inteligencji
  25. Czym jest iloraz inteligencji?
  26. 8. Testy stosowane do pomiaru inteligencji
  27. Ogólne zasady konstrukcji testów
  28. Indywidualne testy inteligencji
  29. Grupowe testy inteligencji
  30. 9. Kontrowersje wokół testów inteligencji
  31. Czy pomiar inteligencji na podstawie testów jest trafny?
  32. Konsekwencje społeczne testowego pomiaru inteligencji
  33. 10. Czy różnice w inteligencji są dziedziczone?
  34. Interakcja genotypu i środowiska w determinowaniu różnic w inteligencji
  35. Na jakiej podstawie wnioskujemy o roli czynnika genetycznego
  36. Próba ilościowego określenia udziału genotypu w różnicowaniu inteligencji
  37. Dziedziczność i środowisko jako równie ważne źródła różnic indywidualnych w inteligencji
  38. 11. Rola wychowania i kształcenia w determinowaniu różnic w inteligencji
  39. Czy kompensacyjne programy wychowania wpływają na rozwój inteligencji?
  40. Czy wykształcenie współdeterminuje rozwój inteligencji?
  41. Inteligencja a uczenie się
  42. Związek między inteligencją a osiągnięciami szkolnymi
  43. 12. Wybitne zdolności i upośledzenie umysłowe – dwa bieguny inteligencji
  44. Charakterystyka ilorazu inteligencji na podstawie krzywej rozkładu normalnego
  45. Wybitne zdolności umysłowe: możliwości i ich urzeczywistnienie
  46. Upośledzenie umysłowe jako kategoria ilorazu inteligencji
  47. Przypisy

Wstęp


0005 0006


Creative Commons License Książka jest dostępna na licencji Uznanie autorstwa 3.0 Polska