- Od Autora
- Wstęp
- 1. Co to jest inteligencja?
- 2. Strukturalne teorie inteligencji
- Hierarchiczne teorie inteligencji
- Teorie oparte na koncepcji czynników równorzędnych
- Zalety i wady strukturalnych teorii inteligencji
- 3. Rozwojowe teorie inteligencji
- Model rozwojowy w teoriach czynnikowych
- Teoria rozwoju inteligencji według Piageta
- 4. Teoria działania jako podstawa koncepcji zdolności umysłowych
- Zdolności jako wynik działania
- Doświadczenie społeczno-historyczne jako źródło zdolności specyficznie ludzkich
- Krytycznie o teoriach zdolności Tiepłowa i Leontiewa
- 5. Inteligencja – z punktu widzenia teorii informacji
- Różnice indywidualne w zdolności przetwarzania informacji a psychometryczne zdolności umysłowe
- Inteligencja jako zespół składników przetwarzania informacji
- 6. Fizjologiczne podstawy inteligencji
- Inteligencja a spontaniczna czynność bioelektryczna mózgu
- Potencjały wywołane a inteligencja
- 7. Czy inteligencję można mierzyć?
- Skala Inteligencji Bineta-Simona jako miara wieku umysłowego
- Iloraz inteligencji w ujęciu tradycyjnym
- Dewiacyjny iloraz inteligencji
- Czym jest iloraz inteligencji?
- 8. Testy stosowane do pomiaru inteligencji
- Ogólne zasady konstrukcji testów
- Indywidualne testy inteligencji
- Grupowe testy inteligencji
- 9. Kontrowersje wokół testów inteligencji
- Czy pomiar inteligencji na podstawie testów jest trafny?
- Konsekwencje społeczne testowego pomiaru inteligencji
- 10. Czy różnice w inteligencji są dziedziczone?
- Interakcja genotypu i środowiska w determinowaniu różnic w inteligencji
- Na jakiej podstawie wnioskujemy o roli czynnika genetycznego
- Próba ilościowego określenia udziału genotypu w różnicowaniu inteligencji
- Dziedziczność i środowisko jako równie ważne źródła różnic indywidualnych w inteligencji
- 11. Rola wychowania i kształcenia w determinowaniu różnic w inteligencji
- Czy kompensacyjne programy wychowania wpływają na rozwój inteligencji?
- Czy wykształcenie współdeterminuje rozwój inteligencji?
- Inteligencja a uczenie się
- Związek między inteligencją a osiągnięciami szkolnymi
- 12. Wybitne zdolności i upośledzenie umysłowe – dwa bieguny inteligencji
- Charakterystyka ilorazu inteligencji na podstawie krzywej rozkładu normalnego
- Wybitne zdolności umysłowe: możliwości i ich urzeczywistnienie
- Upośledzenie umysłowe jako kategoria ilorazu inteligencji
- Przypisy
Książka jest dostępna na licencji Uznanie autorstwa 3.0 Polska