- Od autora
- Rozdział 1. Max Weber na tle nauki współczesnej i swojej epoki
- Miejsce M. Webera w socjologii
- Renesans M. Webera a spór o nowoczesność marksizmu
- M. Weber a problem integracji humanistyki współczesnej
- Studia i kariera naukowa autora „Wirtschaft und Gesellschaft”
- M. Weber jako krytyk nauki akademickiej
- Światopogląd społeczno-polityczny M. Webera a jego spuścizna badawcza
- Badania nad stosunkami rolnymi w Niemczech
- Badania nad giełdą i sytuacją robotników wielkoprzemysłowych
- Teoria biurokracji
- Integracja humanistyki a model nauki zorientowanej politycznie
- Rozdział 2. M. Weber o roli wartości w poznaniu humanistycznym a marksowska koncepcja klasowej natury nauk o społeczeństwie
- Krytyka postulatu nauki wolnej od sądów wartościujących
- Klasowy, wartościujący sens struktur teoretyczno-metodologicznych nauki o społeczeństwie a problem obiektywności poznania humanistycznego
- Ponadempiryczny i wartościujący sens postulatu nauki wolnej od ocen i norm
- Zasadnicze metody wykrywania przesłanek wartościujących w nauce o społeczeństwie
- Niektóre formy dialektyki materialistycznej Marksa
- Rozdział 3. Protestantyzm a kapitalizm, czyli spór o dziejotwórcze znaczenie idei
- Postawa M. Webera wobec religii
- Socjologia religii jako „pozytywna krytyka materializmu historycznego”
- „Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus”: kontrowersje i nieporozumienia
- Socjologia religii M. Webera jako krytyka jednej z historycznych form marksizmu
- Kapitalizm w ujęciu Webera
- „Duch kapitalizmu”
- Społeczno-historyczne przesłanki rewolty protestanckiej
- Luteranizm a kapitalizm
- Religijne źródła „ascezy wewnątrz świata”
- Etyka ekonomiczna ascetycznych odłamów protestantyzmu a „duch kapitalizmu”
- Rola swoistej dla pewnych odłamów protestantyzmu organizacji religijnej w genezie „ducha kapitalizmu”
- Krytyka badań Webera nad rolą religii w powstaniu kapitalizmu zachodnioeuropejskiego
- Typ idealny a definicja logiczna
- Socjologia religii a „socjologia rozumiejąca” M. Webera
- Rozdział 4. Socjologia religii azjatyckich czy socjologia kultury Azji
- Ogólna charakterystyka weberowskiej socjologii religii Wschodu
- Państwo, miasta i feudalizm chiński
- Rola wiejskiej wspólnoty rodowej w życiu społecznym Chin
- Etos a interesy materialne i idealne stanu literatów
- Klasy i stany w ujęciu M. Webera
- Konfucjanizm jako religia stanu literatów
- Taoizm jako religia ludu i wrogich literatom stanów społecznych
- Tradycjonalny charakter religii chińskich
- Kasta a plemię, cech, grupa stanowa
- Dzieje kast jako skondensowana historia Indii
- Weberowska teoria genezy kast
- Wczesny hinduizm a zróżnicowanie społeczne
- Dżinizm jako religia „zawodowych mnichów”, kszatrijów i warstw miejskich
- Buddyzm i jego ewolucja historyczna
- Ortodoksyjna restauracja w Indiach i jej znaczenie dziejowe
- Swoiste cechy religii Azji
- Uwagi o systematycznej socjologii religii M. Webera
- Rozdział 5. Teoria procesu społecznego M. Webera a materializm historyczny
- M. Weber a ideologiczne pojmowanie historii
- M. Webera socjologia społeczeństwa Wschodu a marksowska teoria „azjatyckiego sposobu produkcji”
- Próba krytyki teorii „czynników historycznych”
- Teoria „czynników” a weberowskie ujęcie osobliwości poznania historycznego: typ idealny
- Wieloznaczność teoretyczna koncepcji typów idealnych M. Webera. Typ idealny a dialektyka
- Znaczenie kategorii struktury w teorii procesu społecznego K. Marksa
- Różnice w rozumieniu kategorii „baza”, „nadbudowa”, „świadomość społeczna” między K. Marksem a J. Stalinem
- Sens marksowskiej tezy o uwarunkowaniu nadbudowy i świadomości społecznej przez bazę
- Uwagi końcowe
- Bibliografia prac Maxa Webera
- Bibliografia
- Indeks nazwisk
Książka jest dostępna na licencji Uznanie autorstwa 3.0 Polska