Zbiory
>
Max Weber a Karol Marks: socjologia Maxa Webera jako „pozytywna krytyka materializmu historycznego”
w zbiorach
w tej książce
METADANE
SPIS TREŚCI
Od autora
Rozdział 1. Max Weber na tle nauki współczesnej i swojej epoki
Miejsce M. Webera w socjologii
Renesans M. Webera a spór o nowoczesność marksizmu
M. Weber a problem integracji humanistyki współczesnej
Studia i kariera naukowa autora „Wirtschaft und Gesellschaft”
M. Weber jako krytyk nauki akademickiej
Światopogląd społeczno-polityczny M. Webera a jego spuścizna badawcza
Badania nad stosunkami rolnymi w Niemczech
Badania nad giełdą i sytuacją robotników wielkoprzemysłowych
Teoria biurokracji
Integracja humanistyki a model nauki zorientowanej politycznie
Rozdział 2. M. Weber o roli wartości w poznaniu humanistycznym a marksowska koncepcja klasowej natury nauk o społeczeństwie
Krytyka postulatu nauki wolnej od sądów wartościujących
Klasowy, wartościujący sens struktur teoretyczno-metodologicznych nauki o społeczeństwie a problem obiektywności poznania humanistycznego
Ponadempiryczny i wartościujący sens postulatu nauki wolnej od ocen i norm
Zasadnicze metody wykrywania przesłanek wartościujących w nauce o społeczeństwie
Niektóre formy dialektyki materialistycznej Marksa
Rozdział 3. Protestantyzm a kapitalizm, czyli spór o dziejotwórcze znaczenie idei
Postawa M. Webera wobec religii
Socjologia religii jako „pozytywna krytyka materializmu historycznego”
„Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus”: kontrowersje i nieporozumienia
Socjologia religii M. Webera jako krytyka jednej z historycznych form marksizmu
Kapitalizm w ujęciu Webera
„Duch kapitalizmu”
Społeczno-historyczne przesłanki rewolty protestanckiej
Luteranizm a kapitalizm
Religijne źródła „ascezy wewnątrz świata”
Etyka ekonomiczna ascetycznych odłamów protestantyzmu a „duch kapitalizmu”
Rola swoistej dla pewnych odłamów protestantyzmu organizacji religijnej w genezie „ducha kapitalizmu”
Krytyka badań Webera nad rolą religii w powstaniu kapitalizmu zachodnioeuropejskiego
Typ idealny a definicja logiczna
Socjologia religii a „socjologia rozumiejąca” M. Webera
Rozdział 4. Socjologia religii azjatyckich czy socjologia kultury Azji
Ogólna charakterystyka weberowskiej socjologii religii Wschodu
Państwo, miasta i feudalizm chiński
Rola wiejskiej wspólnoty rodowej w życiu społecznym Chin
Etos a interesy materialne i idealne stanu literatów
Klasy i stany w ujęciu M. Webera
Konfucjanizm jako religia stanu literatów
Taoizm jako religia ludu i wrogich literatom stanów społecznych
Tradycjonalny charakter religii chińskich
Kasta a plemię, cech, grupa stanowa
Dzieje kast jako skondensowana historia Indii
Weberowska teoria genezy kast
Wczesny hinduizm a zróżnicowanie społeczne
Dżinizm jako religia „zawodowych mnichów”, kszatrijów i warstw miejskich
Buddyzm i jego ewolucja historyczna
Ortodoksyjna restauracja w Indiach i jej znaczenie dziejowe
Swoiste cechy religii Azji
Uwagi o systematycznej socjologii religii M. Webera
Rozdział 5. Teoria procesu społecznego M. Webera a materializm historyczny
M. Weber a ideologiczne pojmowanie historii
M. Webera socjologia społeczeństwa Wschodu a marksowska teoria „azjatyckiego sposobu produkcji”
Próba krytyki teorii „czynników historycznych”
Teoria „czynników” a weberowskie ujęcie osobliwości poznania historycznego: typ idealny
Wieloznaczność teoretyczna koncepcji typów idealnych M. Webera. Typ idealny a dialektyka
Znaczenie kategorii struktury w teorii procesu społecznego K. Marksa
Różnice w rozumieniu kategorii „baza”, „nadbudowa”, „świadomość społeczna” między K. Marksem a J. Stalinem
Sens marksowskiej tezy o uwarunkowaniu nadbudowy i świadomości społecznej przez bazę
Uwagi końcowe
Bibliografia prac Maxa Webera
Bibliografia
Indeks nazwisk
Typ idealny a definicja logiczna
Książka jest dostępna na licencji
Uznanie autorstwa 3.0 Polska